Debatindlæg – Når nye koste fejer…

Nedenstående debatindlæg er sendt til DaBUFs sekretariat og derefter til Pråsens redaktion. Da det er sendt efter deadline for Pråsen #2, har redaktionen, blandt andet grundet en høj nyhedsværdi, valgt at udgive indlæget i Pråsens online-udgave. Efterfølgende vil redaktionen opfordre til at fortsætte debatten på DaBUFs chat-side på Facebook.

Det kan ikke være rigtigt. Men jo, det var rigtigt! Et særligt udvalg under DaBUF’s bestyrelse har barslet med et nyt logo for børne- og ungdomsfilmklubberne, der skal kunne anvendes som kendingstegn på alverdens hjemmesider, foldere og tryksager.

Det blev præsenteret på landsmødet april 2018, og det blev nærmest fremført med jubelstemmer – uagtet at det ikke forbinder børne- og ungdomsfilm med ”film, eventyr og oplevelser”.

Det siges, at enhver førsteårselev på handelsskolen, hvor de bl.a. lærer om marketing og reklame,

får indprentet gentagne gange, at man ikke kan ændre et logo bare sådan uden videre.

DaBUFs mangeårige logo, som nærmer sig sit 40 års jubilæum, duer ikke, lød det fra kommunikationsudvalgets repræsentanter, godt støttet af den aldrende redaktør Ulrich Breuning, som altid er at finde fremme i første række, når det gælder om at argumentere for nye tiltag. Forsamlingen nåede ikke at reagere, før det nærmest lød som et fâit-a-complait, at foreningen skulle have et nyt logo.

Kritikken mod det gamle var bl.a., at det ikke kunne skaleres ned til kuglepenstørrelse, mens det nye – som er en stor kasse med DaBUF’s navnetræk indeni, kunne laves i mange størrelser og farve-kombinationer.

Kommunikationsudvalget synes helt åbenlyst at have overset det faktum, at det gamle hæderskronede logo jo netop signalerer børn, unge og film – samt ikke mindst eventyr og spænding.

Det nye forslag til logo signalerer ikke børne- og ungdomsfilm i tilnærmelsesvis samme grad. Man skal nærmest tænke og kigge på det et godt stykke tid, før det går op for én, at det handler om filmklubvirksomhed for børn og unge.

Nok har det nye logo underteksten: ”Film skal ses i fællesskab” – men alligevel.

Vi er ganske mange, som er glade for det nuværende logo – netop fordi det er tidløst, og selv små børn, som ikke har knækket læsekoden, kan forstå det. Det ville være en overdrivelse at påstå, at det samme gør sig gældende med det nye forslag. Det er nærmest at regne for et logo for voksne, som i forvejen ved, hvad bogstavkombinationen ”DaBUF” står for.

Selvsamme Ulrich Breuning var i øvrigt et meget aktivt medlem af DaBUFs bestyrelse for få år siden, hvor han tordnede imod alle de ”svinkeærinder”, som han mente foreningen havde bevæget sig ud i. Man skal skulle holde fast i DaBUS kerneopgaver og ikke sprede sig. Dette argument kunne passende bruges i denne sammenhæng omkring logo – nyt eller gammelt.

Vi har et logo, som fungerer fint lokalt. At ændre et logo siges at være noget, man gør ganske langsomt, så modtagerne stort ikke opdager, at det ændres over tid.

Vi har ikke behov for en kasse med nogle bogstaver og en lang undertekst. Vi har brug for noget, der signalerer børn og unge og eventyr.

Det gør det flyvende tæppe med børnene på. Og det har vi allerede.