Nyt logo til DaBUF

Et nyt logo vil snart pryde DaBUF både online og på tryk. Efter mere end 40 år er det tid til nye former, og et logo som fortsat kan fortælle og repræsentere DaBUF og alle vores medlemsklubbers værdier og virke.

Når DaBUF går i luften med et nyt logo er det med et logo, der imødekommer de øgede krav til læsbarhed og funktionalitet på alle medier og platforme. Det er et samtidig et logo, der matcher tidens toner, og fanger kernen af vores identitet i et enkelt og friskt udtryk.

DaBUFs nye logo er tegnet og udviklet af reklame- og kommunikationsbureauet Kailow A/S.

Tankerne bag det nye logo

Kernen i vores virke er filmvisninger for børn og unge, og det har naturligvis været vigtigt for os, at logoet kan visualisere dette.

Filmrullen på det gamle logo er som teknologi uddateret, men er på mange måder stadig et ikon for filmen. I løbet af den kreative proces, vi har haft i samarbejde med reklame- og kommunikationsbureauet Kailow A/S, har vi både været omkring filmrullen og klaptræet som symbol for filmen, men er endt på filmkameraet. Filmkameraet er et ligeså stærkt ikon for filmmediet og samtidig leder det vores tanker hen på en filmfremviser af både ældre og moderne format, der fra sin linse projekterer film op på et stort lærred.

Det andet ben vi står på i DaBUF er børn og unge som vores helt centrale målgruppe. Vi har i processen diskuteret meget frem og tilbage om, hvorvidt børn skulle være en del af vores logo i form af fx glade ansigter eller øjne i mørket. I praksis kom det aldrig helt til at fungere, da det tilføjede en øget kompleksitet i logoet. Det har været et vigtigt mål for os at få skabt et enkelt logo uden for mange detaljer for at sikre et logo der kan stå tydeligt frem i alle størrelser. Også i hjørnet af et lille almindeligt postkort. Den barnlige glæde og energi har vi derfor valgt at udtrykke i logoets streg og bløde former, hvor særligt skrifttypen er med til at sende en uformel og legende stemning.

Vi er i DaBUFs bestyrelse ret begejstret for resultatet, da det nye logo i samspil med de nye pressebilleder med både børn og unge udtrykker en stærk og iøjnefaldende fortælling om DaBUF, hvad vi gør og hvad vi står for.

DaBUF – Film skal ses i fællesskab

Danske børne- og ungdomsfilmklubber er et urimeligt langt navn at presse ind i et logo, så vi tog en beslutning i løbet af denne proces. Fra og med i dag hedder vi officielt DaBUF og det vil være navnet vi brander os på.

Med et kortere navn er det nu muligt at inkludere vores pay-off – Film skal ses i fællesskab. Film skal ses i fællesskab er sigende for hvad vi tilbyder i vores filmklubber og er blevet en stærk identitetsmarkør for os alle både indadtil og udadtil. Derfor er vi glade for at kunne give dette vigtige budskab en mere central plads i vores visuelle identitet.

En ny grafisk linje

DaBUF har egentlig aldrig haft en stringent visuel identitet. Vi har forsøgt os med nogle grundfarver og et par faste skrifttyper, men når vi tager et kig ud over vores hjemmeside, publikationer, plakater og andre fysiske materialer, så stikker det i alle retninger.

Med udgangspunkt i det nye logo vil kommunikationsudvalget arbejde videre med at få udarbejdet en visuel identitet, der kan skabe sammenhæng og forhåbentlig genkendelighed i vores kommunikation.

Et kærligt farvel

Der er masser af historie og kærlighed forbundet med vores gamle logo. Derfor tror jeg, at vi alle er enige om, at det er med en vis klump i halsen og et kærligt tak til børnene på den flyvende filmrulle, at vi siger farvel. Det er blevet tid til nye eventyr.

Vil du bruge DaBUFs nye logo til filmklubbens næste sæson?

Du vil kunne downloade DaBUFs nye logo til brug på både web og tryk i presserummet på dabuf.dk. Logoet vil være tilgængelig i både farve og positiv og negativ.

https://www.dabuf.dk/publikationer/presse/