Artikel

Skrevet af Emma Nedergaard Justesen

 

 

På blot fire dage slog Ternet Ninja 2 sin forgængers imponerende publikumsrekord. Med 246.648 solgte billetter i premiereweekenden skrev animationsfilmen sig ind i historien og kom overordentligt godt fra start.

I billetlugen melder de udsolgt. Biografsalen er helt fyldt op. Forventningens glæde blandt gæsterne er ikke til at tage fejl af. En flok præpubertære drenge mæsker sig i popcorn og store sodavand. På rækken bagved skåler en mor og far i formiddagskaffe. De smiler til deres to døtre, som hver især har fået lov til at blande 100 g slik.

Under reklamerne summer salen af småsnak og lavmælt latter. Både børn og voksne har løst billet til dagens tidlige forestilling. Da lærredet udvides til bredformat, breder roen sig over publikum, og den ternede ninja toner frem.

Ternet Ninja 2 har i skrivende stund solgt over 830.000. Til sammenligning rundede etteren 950.000 solgte billetter som den første danske film i det 21. århundrede.

Tidligere landskonsulent i Danske Børne- og Ungdomsklubber og forfatter til undervisningsmaterialet til Ternet Ninja, Jan Frydensbjerg, forklarer, hvorfor denne rekord også er indenfor rækkevidde.

En f*cking god film

Ternet Ninja 2 fortsætter, hvor etteren slap i 2018. Karaktererne fra Anders Matthesens

30 børnebøger af samme navn er tilbage på det hvide lærred. ”Balancegangen mellem lårklaskende sjov og et gran sandhed betyder, at efterspørgslen på filmen er meget høj,” fortæller Jan Frydensbjerg.

Publikum accepterer filmens groteske humor og grimme sprog, fordi de samtidig præsenteres for budskabet mellem linjerne. Jan Frydensbjerg forklarer, at kombinationen af skældsord, grovkornede vittigheder og referencer til aktuelle emner, heriblandt Me Too, har betydning for, at Ternet Ninja 2 lykkes så godt, som den gør.

”Filmens satiriske niveau taler hen over hovedet på børnene, men på en måde så de kan mærke, at mor og far griner og synes, det er en fantastisk film. Børnene føler sig ikke fremmede i forhold til det, de ikke forstår, fordi der er flere lag i filmen både til barnet og den voksne,” uddyber han.

Både for små og store

Selvom Ternet Ninja og Ternet Ninja 2 i udgangspunktet er børnebøger skrevet i øjenhøjde med denne målgruppe, finder man både unge og ældre i biografsæderne.

”Anders Matthesens humor er allemandseje. Forstået på den måde, at hans sprog og at han som type taler til et bredt publikum. Selv mine forældre er vilde med ham,” fortæller Jan Frydensbjerg. 

Han fortsætter: ”Der er simpelthen så mange, som kan identificere sig med hans humor, og derfor er Ternet Ninja 2 snarere en familiefilm end en børnefilm. Det er tale om en god film for alle aldre fra 7 til 99 år, fordi der er noget at snakke om, når man går fra biografen.”

”Danskerne har sukket efter at se en god film”

Ternet Ninja 2 har fået lutter gode anmeldelser, og mange har glædet sig til at se fortsættelsen. Men distributøren havde ikke forudset, at gæsterne ligefrem ville strømme i biografen og slå alle rekorder, skriver Nordisk Film på deres hjemmeside – slet ikke sensommerens solskinsvejr taget i betragtning. 

Jan Frydensbjerg peger på biografernes genåbning som medvirkende årsag til Anders Matthesens kæmpemæssige succes:

”Ingen har været i biografen i halvandet år, og markedet har været fattigt, hvad angår gode film. Så når det gode rygte spredes blandt klassekammeraterne, er det ikke til diskussion, om man skal se filmen eller ej.” 

Med det kendskab Jan Frydensbjerg har til markedet og til Anders Matthesens fortælling om Aske og hans ternede ninja, forudser han, at Ternet Ninja 2 bliver den mest sete danske biograffilm i det 21. århundrede:

”Det, der gør, at den nok kommer til at slå sin forgænger, er først og fremmest, at danskerne har sukket efter at se en god film i biografen – og nu er der endelig en. Ternet Ninja 2 er en film, man kan dele med hinanden på tværs af alder og køn. På tværs af hele familien.”