Artikel

Skrevet af Lise-Lotte Bjørkholt

Fotos af Kirsten Østergaard Nielsen

 

 

Lise-Lotte Bjørkholt fra Herlev Skolebio deltog i årets Børnemediekonference, og har skrevet en gennemgang af dagen.  

I år havde Børnemediekonferencen Det Store IP Cirkus som fokus. IP er fagtermet for at bruge de samlede rettigheder til bl.a. en film, til både at lave spil, bøger, legetøj, film, tv-serie, koncerter m.m. 

Årets BUSTER filmfestival har fyldt mig med inspiration og oplevelser. Jeg har været heldig både at deltage i  BUSTER i Naturen på Amager Fælled, med på BUSTER dag for Klubfrivillige, og så højdepunktet af årets BUSTER tilbud: En hel dags Børnemediekonference i Bremen Teater. Hvert år afholder BUSTER filmfestival en såkaldt Børnemediekonference, hvor man kan blive klogere på ny forskning, data og konkrete cases sammen med mediebranchens dygtigste filmskabere, producenter, marketinghold og eksperter. 

Vi var 5 deltagere fra DaBUF: Sekretariatet med Janne og Kine, Judith Breuning fra Filmfabrikken, Kirsten Østergaard Nielsen fra Århus Børnefilm samt undertegnede, 

Jeg har været med på BUSTER Børnemediekonferencer før, og jeg får altid spændende input med hjem.

Årets tema var IP, brugen rettigheder på tværs af medier og platforme. Vi mødte holdene bag et udvalg af tidens største nordiske og internationale succeser inden for film, medier og tv til børn og unge og blev klogere på målgruppen baseret på den seneste forskning.

Nedslag fra Børnemediekonferencen 2024

Jeg har samlet nogle nedslag i dagens program, som jeg fandt særlig interessante:

  • Medierådets undersøgelse af børns spilvaner – ven eller fjende?

Advokat Miriam Michaelsen/Medierådet præsenterede en meget interessant ny rapport om spilvaner. 

Nogle enkelte punkter vil jeg gerne fremhæve for deres relevans for os i børnefilmklubberne:

 

Det sociale aspekt 

To ud af tre børn spiller med andre, hvilket viser, at gaming ofte er en social aktivitet. Dette understreger vigtigheden af at skabe rum, hvor børn kan diskutere og reflektere over deres digitale oplevelser med jævnaldrende.

I filmklubberne kan vi fortsætte med at tilrettelægge aktiviteter, der inviterer børnene til at reflektere over medier i fællesskab. Dette er en understregning af, at vi har fat i noget rigtigt, når vi påstår, at Film skal ses i fællesskab. 

 

Kreativitet og fælles udfoldelse 

Spil som Roblox, Minecraft og Fortnite er blandt favoritterne, når børn spiller. Medierådet mener, at det skyldes, at de spil ofte giver børn mulighed for kreativ udfoldelse og fælles oplevelser. 

Disse tendenser kan vi lade os inspirere af i filmklubber til at vælge film, der understøtter lignende værdier: kreativitet, samarbejde og engagement i større fortællinger.

Hvis du vil  vide mere, kan rapporten hentes her.

  • Johanna Koljonen præsenterer den årlige Nojse-rapport og gør status over den nordiske børnefilmbranche. Link til rapporten

Her er en lille forsmag på de mange gode råd og observationer fra Johanna: 

Familiefilm, der klarer sig godt i biograferne, har i de senere år en tendens til næsten udelukkende at være baseret på eksisterende IP (kendte bøger, tidligere succesfilm – som “Far til fire”). Disse film forventes at blive hits, de finansieres ofte som kommercielle film gennem ikke-selektive støtteordninger og lignende ordninger (Markedsordning). At dette virker, er vidunderligt, men det har skabt en atmosfære, hvor selv bredt appellerende originalfilm i stigende grad betragtes som risikable nicheprojekter. Når de bliver finansieret til produktion, har de muligvis stadig ikke musklerne til en marketingkampagne, der ville yde deres kvalitet og publikumspotentiale retfærdighed.
Min tilføjelse er, at der er derfor stor risiko for, at disse film aldrig når deres publikum. 

Læs rapporten og bliv klogere.

  • David Brorson Fich, DRs udviklingsproducent – indsigter fra en IP-mester

Hvordan sikrer DR, at deres indhold når målgruppen, og at IP-indhold spredes på flere medier, og også som fysisk medie, der er vigtigt særligt for børn. Udgangspunktet var julekalenderen ”Tidsrejsen” både den fra 2014 og den nye, der er på vej. Meget interessant at høre om DR’s orkestrering af deres indhold.

  • Ronja Røverdatter – En 50 år gammel bog bliver til den dyreste nordiske TV-serieproduktion til børn og unge nogensinde. 

Indslag om hvordan Astrid Lindgrens klassiker i hænderne på Netflix, dels prøver at holde sig tro mod det oprindelige oplæg, men også hvordan man forvandler en lille simpel fortælling til 10 timers streaming serie.

 

Reklame for BUSTER-filmfestival 2024