Anmeldelse
Psychobitch
Norge 2019
Instruktør: Martin Lund
Tilladt for alle,
men frarådes børn under 7 år
Længde: 111 minutter
Ulrich Breuning / Pråsen og Filmfabrikken
Handling
Marius er skiklubbens pryd med sin ungdomshybel fyldt med sportstrofæer, og han er en knag i skolen med topkarakterer og central plads i klassen hierarki. Frida derimod har aggressivt fravalgt klassefællesskabet og er en oprører og konstant provokatør, og det hedder sig, at hun går til psykolog og endog har forsøgt at begå selvmord. Disse to modpoler kommer i studiegruppe sammen, og forsøg på et samarbejde slår forudsigeligt gnister. Det går slet ikke! Men alligevel opstår der under de interne slagsmål en nysgerrighed, der fører til en forståelse for, at de måske kan tilføre hinanden noget positivt. Måske så meget, at det kan kaldes forelskelse!
Om filmen
Norge tilførte ungdomsfilmgenren et nyt, friskt pust med tv-serien Skam (2015-2017), og Psychobitch fører på mange måder den gode tradition videre uden på samme måde at være banebrydende. Det er igen Angel Films, som med sit koncept Rabalderbio nærmest er blevet hofleverandør til DaBU, der står for importen. Såre velfortjent, at Angel Films har modtaget den fornemme Prås-pris.
DaBUF-relevans
Som alle coming of age-fortællinger handler filmen om den første gang og mere bredt naturligvis om at finde sin identitet. Er Marius i virkeligheden tilfreds med sit stramme korset af korrekthed og forældrenes begejstring for hans præstationer? Og har Frida en drøm om at kunne lappe nogle af de huller, der er i hendes vanskelige sind? Fin ungdomsfilm med stof til tanken, hvis potentiale vil højnes med en god indledning i klubberne.