Artikel
Skrevet af Anette Vibeke Jensen
Der sker meget for tiden: Skærmskam, en forsvunden dansk børnefilmbranche og en sprudlende nordisk animationsgenre i udvikling. Det var omdrejningspunktet, da alle os, der interesserer os for børn og teenageres medievirkelighed, var inviteret til årets børnemediekonference.
“Der sker meget i branchen. Strejken i Hollywood er lige afblæst. De store streamers starter optagelser op – over hele verden.
Medieforliget har åbnet op for en ny måde at organisere den danske spilbranche på – med et Spil Institut. Medierne er fulde af diskussioner om børn og unges skærmforbrug. Der er opfundet et nyt ord; skærmskam. Og samtidig er den danske børnefilm nærmest forsvundet. Man kunne sige død? I år er der KUN udgivet TO danske spillefilm til børn og unge.
De solgte tilsammen 20.000 billetter i biograferne i vinterferien.
Resten af “børne-pengene” på Det Danske Filminstitut – blev brugt til Underverden 2 og Elsker dig for tiden. Dejlige film – men til Young adults.
Det Danske Filminstitut har også lukket sin børne- og ungdomsafdeling. Medarbejdere med særlige kompetencer på dette felt er rykket ud i afdelinger, der er et mix af medarbejdere med viden om alle målgrupper.
Det er 17 år siden, Danmark vandt en seriøs pris for en børne- eller ungdomsfilm. Sidst var i 2006 i Berlin til Berlinalen, hvor Niels Arden Oplev vandt en Krystalbjørn – den største filmpris til børnefilm i Europa – for sin film Drømmen.
Ja – jeg sagde; 17 år siden. Vores nordiske og europæiske kolleger undrer sig.
Hvad er der sket i Danmark, som var fyrtårnet og lokomotivet i Europa i forhold til at sikre et godt udbud af stærke filmiske fortællinger til børn og unge? Via et unikt system og finansiering. Det er et godt spørgsmål.
Heldigvis sker der også gode ting. Nordisk animationsfilm og serier er i rivende udvikling.
Det har de nordiske tv-stationer SVT, NRK, YLE og især DR været instrumentelle i. DR har mistet Disney Sjov – men i stedet fået succes med nordisk animation i FredagsTamTam. “
Sådan tegnede Mariella Harpelunde Jensen, programchef for BUSTER, et billede af branchen, da hun indledte børnemediekonferencen 2023. Som en del af BUSTER Festivalen har hun gjort det til en tradition at samle alle os, der arbejder med børn og teenageres medievirkelighed, til en branchedag. Og det er en vigtig dag, som vi i DaBUF naturligvis deltog i.
Skærmangst eller ukritisk brug?
Forsker Mikkel Hjorth kom med oplægget skærmangst vs. ukritisk brug, og nuancerede den aktuelle politiske skærmdebat. Hverken ukritisk brug af skærme eller skræmmebilleder af for meget tid brugt på skærm forbereder børn og unge på at begå sig i et digitalt samfund.
Man kan og skal selvfølgelig opdrage børn, og man kan lave lovgivning som fx at sætte aldersbegrænsning på brug af sociale medier, men hellere burde man fokusere på at myndiggøre børn og unge gennem uddannelse. Børn og unge kommer til at vokse op i et samfund med skærme, og derfor bør målet også være at lære at støtte børn og unge i at håndtere de dilemmaer, udfordringer og muligheder, som digitale teknologier byder på.
Det er vigtigt med nuancerne, når vi taler om skærmtid, da vi mener, det er kvaliteten i fællesskabet, der skabes omkring en skærm, som er det vigtige – ikke hvor meget tid man bruger.
Mr. Freeman
To fra filmholdet bag den kommende nye spillefilm Mr. Freeman var også forbi og viste trailer og klip fra filmen. Jeg kan kun sige, at jeg glæder mig til at se mere til januar.
Mr. Freeman handler om Simone, der hænger ud med vennerne online, men indeni er hun optaget af at finde den store kærlighed, opleve overvældende passion og forelskelse – og pludselig er han der. Sød, flot og høflig. Og online. Han kalder sig Mr. Freeman.
Nordisk animation rejser ud i verden
Det går godt for nordisk animation – det fik vi klart et indtryk af på dagen. Animationsbranchen har heller ikke været så hårdt ramt under hverken corona eller Hollywoodstrejke, og dubbing gør, at en film for umiddelbart få midler kan fungere som lokale film, hvilket er en styrke, når vi taler film til børn.
Den danske animationsfilm Drømmebyggerne har fået succes ude i den store verden, og holdet er nu ved at gøre sig klar til en 2’er. Karlas fantalastiske klasse er blevet et hit i Frankrig – dog med nogle få justeringer, så den imødekommer de kulturelle forskelle, der er i vores syn på pædagogik. Og den unge færøske instruktør Tóki Jansson kom forbi og præsenterede sit animationsprojekt The Unreal World of Alda om en pige med ADHD og hendes fantasifulde univers, der hjælper hende til at få styr på hverdagen. Tóki kunne samtidig fortælle, at der kun laves meget lidt indhold til børn i Færøerne, så næsten alt børn ser på Færøerne er på enten dansk eller engelsk. Dette udfordrer naturligvis ønsket om at bevare deres sprog.
Jagten på de forsvindende børnefilm
Anne Schultka kæmper kampen for de europæiske børnefilm i EU og skal snart i aktion ved de kommende budgetforhandlinger. EU bidrager nemlig til vores branche på rigtig mange måder via Creative Europe-systemet. Hun kunne præsentere nedslående grafer over, hvordan der produceres færre og færre film målrettet børn og unge i hele Europa, og hvordan produktionen har været støt faldende gennem de seneste år. For at sikre et selvstændigt strategisk fokus på indhold til børn og unge, når det helt store kulturbudget skal fordeles, kræver det kamp og en masse netværk.
Vi ønsker Anne Schultka al held og lykke og holder også skarpt øje med de forhandlinger, som er i gang herhjemme lige i øjeblikket om den politiske rammesætning for Filminstituttets arbejde i de kommende år med vedtagelse af ny filmaftale fra 2024.