Artikel

Skrevet af Lise-Lotte Bjørkholt og Kirsten Østergaard Nielsen

DaBUF klubber har endelig været afsted på Berlinalen igen. Kirsten Østergaard og Lise-Lotte Bjørkholt fortæller om deres tur og deres største filmoplevelser.

I år har tre filmklubber været til filmfestival i Berlin, nemlig Berlinalen nr. 72, i uge 7. Klubberne var Horsens Skolefilm, Århus Børnefilm og Herlev Skolebio. Vi kan varmt anbefale flere klubber at tage til Berlinalen. Et lille minus er, at programmet til de mindre børn er ret begrænset, men til gengæld er der fine film for større børn og de unge.

I 2021 var der ingen fysisk Berlinale, men i år blev det muligt igen at komme i biografen i Berlin. Det føltes dog, som om der var færre folk i byen. Mange er nok blevet væk pga. de mange Covid-restriktioner, som stadig gælder i Tysklands delstater. Berlinalen var således også ramt af masser af restriktioner, idet kun halvdelen af biografen måtte fyldes, der var krav om særlige FFP2 mundbind under hele biograf-forestillingen, samt vaccination og/eller daglig Corona-test.

 Men trods alle forhindringer så var det igen en stor oplevelse at komme til Berlinalen. Et stort og omfangsrigt program, med visning både i biografen og online. Vejret var ret pænt, ikke for koldt – og tørt indtil onsdag, modsat i 2020, hvor vi blev meget våde i ugens løb.

Her følger en anmeldelse af vores største filmoplevelser på årets berlinale:

Stay awake

Stay awake var en af de store oplevelser på Berlinalen. Den blev vist som en del af serien Generation14plus (ungdomsfilm) og modtog en ”Special Mention”.

Filmen er instrueret af Jamie Sisley, som også har skrevet manuskript. Filmen og historien er selvbiografisk og bygger på hans egen families oplevelser med moderens opioidmisbrug.  Det er en form for udvidelse af hans tidligere kortfilm fra 2015 med samme titel og emne.

Moderen spillet intenst af Chrissy Metz (tidligere Golden Globe vinder) kæmper for den lille families overlevelse, og især mod sit eget opioidmisbrug. Opioid får hun på recept fra familiens læge, og odds for at lægge misbruget bag sig er meget dårlige. De to halvstore brødre kæmper deres kamp i skyggen af misbruget. Den yngste bror på vej til at forlade hjemmet og den ældste, som sætter sine egne fremtidsdrømme på hold for at holde sammen på familien og tage sig af moderen.

Det er en familie med mange odds imod sig, dårlig økonomi, jobs med lav indtægt og så misbruget oveni. På trods af det tunge tema, er det en hjertevarm film om sammenhold i den lille familie på trods af udfordringerne. Både moderen og de to unge brødre er fint skildret, med et indtryk af hver deres kamp og udfordringer. 

Filmen foregår i et lille samfund i Virginia, og viser det alvorlige og desværre almindelige opioidproblem, som mange familier i små byer kæmper med. Filmen balancerer det tunge emne med fin indlevelse og humor og giver et menneskeligt ansigt til den store krise. Bestemt en vedkommende film for de ældste i filmklubberne.

Anmeldt af Lise-Lotte Bjørkholt, DaBUF bestyrelse og Herlev Skolebio

COMEDY QUEEN 

Den svenske filmatisering af bogen af samme navn står instruktør Sanna Lenken for. Hovedrollen som Sasha spilles indlevende af 16-årige Sigrid Johnson. Filmen har netop vundet the Crystal Bear for den bedste film i Generation-kategorien på Berlinalen 2022 med denne udtalelse fra juryen: ”A great protagonist, powerful yet vulnerable, delivered a captivatingly told, bittersweet story of loss, grief, anger and healing.” 

Trettenårige Sasha har mistet sin mor, som har begået selvmord. Hendes far kan ikke komme sig over tabet. Han græder ofte på badeværelset og smiler aldrig mere. Sasha er ensom, men nægter at sørge, så hun holder tårerne tilbage. For at tage afstand fra minderne om sin depressive mor, laver Sasha en liste med punkter, som hun skal overholde. Det lange hår skal klippes af; hun skal stoppe med at læse bøger – og undgå at tage sig af noget som helst levende; men som det vigtigste skal hun få sin far til at le igen ved at blive en standupkomiker. Men det er ikke let at holde stand, mens læreren undrer sig over den nye modstand mod bøger – eller når faren i sin godhed vil forære hende en hundehvalp. Sasha er på følelsesmæssig rutsjetur, mens hun arbejder på at blive Comedy Queen og finde på sjove vittigheder. Vi følger pigen gennem en periode præget af indestængt sorg og mangel på kommunikation, men filmen viser med humor og charme, at børn og unge finder deres egen måde at gennemleve kriser på. Den alvorlige historie rummer også håb og trøst.

Anmeldt af Kirsten Østergaard Nielsen, Bestyrelsesmedlem i DaBUF og Århus Børnefilm 

 

OINK / KNOR

I Generation Kplus-kategorien var der verdenspremiere på denne herlige animationsfilm OINK (originaltitel KNOR fra Holland / Belgien 2022). Instruktøren Mascha Halberstad har med en kort forløber, King Sausage, varmet op til sin beskrivelse af en lille gris’ skæbne, fortalt gennem komiske scener og flot animation:

 Ni-årige Babs bor i et dejligt hus med søde forældre og en have fuld af flotte grøntsager, for familien lever vegetarisk. Alt er fryd og gammen, lige indtil morfar Tuitle dukker op fra USA i cowboy-antræk og store armbevægelser. Han forsvandt bare for mange år siden, hvilket moren har svært ved at tilgive ham. Babs overgiver sig efterhånden til morfaren, der spiller guitar, laver sneglevæddeløb og køber en lille pattegris til hende. Da den livlige grisebasse OINK ødelægger den fine have, må Babs på hvalpeskole for at få styr på ham. Mens hun prøver at holde ham væk fra sine forældre, viser det sig at morfaren er en langt større trussel mod grisen. Han har nemlig et 25 år gammelt opgør i pølsekonkurrencen i ”Foreningen for kødprodukter af friske svin” – og det omfatter OINK, som dermed er i stor fare. Historien afsløres undervejs med mange sjove situationer og en del ’lort’, før det hele ender i en lykkelig slutning med en overraskende twist. 

Anmeldt af Kirsten Østergaard Nielsen, Bestyrelsesmedlem i DaBUF og Århus Børnefilm

 

Ved den årlige forsamling I ECFA (European Children’s Film Association), som er det internationale mødested for en bred gruppe af filmfolk, bliver der nomineret børne- og ungdomsfilm til priser i tre grupper. 

Vi kan glæde os over at i år gik ECFA AWARDS 2022 til nordiske produktioner / samarbejde:

Bedste spillefilm: CALAMITY – a Childhood of Martha Jane Cannary (Frankrig/Danmark 2020)

Bedste kortfilm: SHOWER BOYS (Sverige 2021)

Bedste dokumentar: RAISE THE BAR (Island 2021)