Artikel
Skrevet af Anette Vibeke Jensen
Foto: Cottonbro Studio / Det Danske Filminstitut
Det lader til, at børn vokser ind i en biografkultur, som den, vi voksne kender og elsker. Jo ældre de bliver, jo mere ser de biografen som et rum for fordybelse og filmen som en mulighed for et afbræk fra hverdagens krav og forventninger. Filmklubberne har et ansvar for at holde fast i denne udvikling.
Filminstituttet har fået udarbejdet rapporten ‘Tæt på børn og unge’ for at styrke samtalen om børn og unges film- og medievaner. Gennem interviews, videodagbøger, fokusgrupper og ved hjemmebesøg har børn og unge i alderen 7-18 år delt deres tanker om, hvordan de bruger film og medier i deres dagligdag.
Undersøgelsen har mange gode indsigter som er relevant at kende til i filmklubarbejdet – både i kommunikation med målgrupperne, programplanlægning, markedsføring af filmklubben og strategi i rekruttering af unge medlemmer og frivillige.
Et par af rapportens hovedkonklusioner
Film, serier og socialt medieindhold spiller en stor rolle i børnenes og de unges hverdag, men underholdning skal passe ind i hverdagen, og derfor spiller tid en afgørende rolle for børnenes forståelse og prioritering af format og platform.
De 7-18 årige ser mange film, videoer og serier. Men på tværs af de 7-18 årige er der større interesse for karakterer end for den gode historie. Hverken børn eller unge er særligt optaget af genre og der må gerne være lidt af det hele. Temaer må gerne have kant, selv hos de yngste, der begynder at have interesse for spænding og gerne lidt uhygge, og fælles for alle tre grupper er, at der søges grænser og nye universer i de fortællinger, de engagerer sig i.
Film placeres for de fleste som en weekendaktivitet, der er tæt forbundet med familietid i hjemmet. På tværs af de 7-18 årige ses en fælles forkærlighed for underholdning, som er let og legende. Ligesom de bruger film og anden underholdning som afkobling i en travl og krævende hverdag.
Undersøgelsen viste også, at både børn og unge er meget visuelle og de hopper derfor hurtigt forbi film, hvis plakaten ser ’kedelig’ ud, også selvom det faktisk var en film af deres yndlingsinstruktør eller lignende. Humor er generelt en vigtig ingrediens til deres engagement.
Film forbindes ikke med livets største opgaver
De unge fik en opgave, hvor de skulle skrive ned, hvad der har fyldt meget i deres hoveder i løbet af den sidste uge. Her er det interessant at se, at kun meget få nævner underholdning. De unge er fuldt optaget af livets store spørgsmål som fx lektier, job, fremtidsplaner og krig i verden, og den underholdning, som nævnes, er den, de selv skaber som fx fester, venner og sport.
Det betyder ikke, at underholdning ikke spiller en vigtig rolle, men snarere at underholdning skal ses som en pause imellem arbejde og sociale begivenheder, som fylder meget i deres fokus. Langt de fleste børn og unge beretter heldigvis, at film stadig er underholdning, som de forbinder med hygge og fællesskab.
De 7-9 årige om film og biografoplevelsen
Når de 7-9 årige taler om film, så handler det mest af alt om en fællesskabsorienteret oplevelse. Film er noget, der ses i weekenden og film handler først og fremmest om familietid.
“Film ser vi om fredagen. Med slik. I stuen. “ Maya, 8 år.
“Jeg kan bedst lide at se film med familien om fredagen efter aftensmaden. “ – Oliver 7 år.
For de 7-9 årige handler biografoplevelsen også om langt mere end selve filmen – det er totaloplevelsen med popcorn og slik, der sættes ord på. Det de fremhæver er, at det er en vild oplevelse at gå i biografen, og at det er fedt at gøre sammen med sin familie.
De nævner Roblox, et online multiplayerspil, som en inspirationskilde til at gå i biografen, da det fx kan skabe en nyhedsværdi i en klasse og være med til at flere i en klasse går ind og ser den samme film.
“I biografen er det altid lidt hyggeligere, men herhjemme kan man lægge sig ned og hygge lidt på sofaen, tage to sodavand og man kan sætte filmen på pause. “ Dagmar, 8 år.
De 10-14 årige om film og biografoplevelsen
Alenetid foran skærmen og binge watching er noget, der særligt tales om i denne aldersgruppe. De søger straks begejstring på tværs af formater og tager enormt hurtig stilling til, om det er noget de vil engagere sig i. Samtidig er de utrolig kompromissøgende, når det gælder film og familie. Selvom de godt kan lide at se ting alene, så er de også meget opmærksomme på, hvad de kan gå på kompromis med at se, for at det kan blive en god familieoplevelse. De inddeler film i to kategorier, der er de familievenlige temaer som tegnefilm og Olsen Banden. Og så er der de voksne temaer som kærlighed og sex, der er mere interessant for den alder man er i, og som man bestemt ikke har lyst til at se med sin familie. De står lidt på tæer og kigger ind til en vild ungdom, som de glæder sig til at blive en del af.
“Alene ser jeg mere sådan noget lidt plat-romantisk, kærlighedsfilm. Sådan noget jeg normalt ikke ville se med mine forældre. Fordi… det synes jeg bare er akavet. “ Karma, 14 år.
For de 10-14 årige bliver biografoplevelsen mere noget man deler med sine venner, men igen handler det om meget mere end bare filmen. Det, at man får lov til at tage alene med toget hen til biografen sammen med sine venner, er en del af biografoplevelsen. Det de fremhæver ved at gå i biografen, er en større skærm, og så er der bedre reaktioner. Det er sjovt at se deres venner grine eller blive bange, så særligt sjove og uhyggelige film er gode biograffilm, da de fremkalder stærke reaktioner.
“Det er en større skærm og bedre lyd, så jump scares virker bedre. “ Emine, 12 år.
De 15-18 årige om film og biografoplevelsen
I denne gruppe forbindes film i mindre grad med alenetid, men igen mest med hygge og familie. Film er klart en social oplevelse, og er noget hyggeligt, man kan se sammen med familien om fredagen eller med sine venner og noget, man kan snakke om. Film er i endnu højere grad noget, man taler om.
“Når jeg hører ordet film, så tænker jeg på hygge i sofaen. Se en god film med ens familie fredag aften. Det er noget, man sådan kan snakke om. Med sine veninder eller bare sin moster, man ikke har set i lang tid. “ Mira, 17 år.
Flere af de 15-18 årige fremhæver, hvordan man i biografen ‘får lov’ til ikke at måtte kigge på sin mobil. Der virker til at være en fascination af biografen som et af de få rum i hverdagen, hvor unge er enige om bare at se det, man kigger på. Biografen er derimod et frirum til fordybelse – og har potentiale for at skabe en tættere relation mellem ung og skaberen af filmen. For som flere unge udtrykker, overgiver man sig mere til instruktøren i biografen end på andre skærme.
“I biografen har man mere fokus, og ser den som instruktøren mener, den skal opleves. “
“I biografen er film ikke bare noget man sætter på, for så at lave noget andet imens – i biografen er det en helhedsoplevelse. “
Er du nysgerrig på mere?
Er du interesseret i at vide meget mere om børn og unges medievaner, så kan du læse den fulde rapport her eller se en videopræsentation af rapporten:
Læs mere: Ny rapport om børn og unges liv med film, serier og sociale medier